Digital marknadsföring för musiker/band/DJ m.fl.

dj gig
Vem vill inte nå ut till en större publik?

Hur börjar du marknadsföra dig som musiker eller om du har en orkester/band? Eller om jobbar du som DJ?

Förra artikeln beskrev en enkel men effektiv metod för digital marknadsföring av t.ex. en musik-klubb, musikstudio eller ett musikcafé. När man har en fast geografisk punkt.

Nu anpassar vi den lite till din situation. Vilken är den bästa strategin för dig?

Marknadsför din musik

Att skapa musik är en fantastisk grund för att nå ut till folk via nätet. Varför då? Därför att musik är något som i sig engagerar enormt.

Folk söker dig för att få en skön upplevelse – det må vara en fantastisk danskväll, höra en inspirerande klassisk konsert, eller ha varit på en fest med helt perfekt bakgrundsmusik, etc.

Upplevelser delas, och Internet är ett oöverträffat medium för att dela intryck och information. Dela text, bilder, inspelningar och videos.

Är det så i ditt fall, att din/er musik engagerar folk?

Förutsatt att det är så, att du har något av riktigt fin kvalitét att erbjuda  – då är det nu ingen tid att förlora.

Att du fortsätter att läsa den här artikeln, visar att du inte har någon riktigt stor publik än, utan ser ett trängande behov av att marknadsföra dig.

För att komma igång kan du ha lokal SEO (SEO = sökmotoroptimering) som ”språngbräda”. Optimera din Internet-närvaro för att synas mest i din geografiska närhet.

Det betyder förstås att du vill nå ut bland folk i din närhet med din musik. Har man idén att enbart sprida sin musik online, jobbar man lite annorlunda. Det är också svårare eftersom man får konkurrera med folk i hela världen som håller på med något snarlikt.

Så här fungerar den lokala grejen i korta drag:

Du börjar från början  –  grannskapet. Fortsätter med din stadsdel (eller stad om den inte är så stor), och går vidare med grannorter.

Det här är effektiv så länge människor vill höra levande musik och dansa till ett live-band  – eller en riktigt DJ. Och live-grejen tror jag aldrig kommer att försvinna.

Det är sant att många idag har blivit ”slöa” på det sättet och enbart tar in musik som är inspelad eller sänds via t.ex. streaming.

Men det kan aldrig ersätta live-upplevelsen och närheten med musikerna och de andra som är där.

The_Micragirls
Att spela live har alltid, och kommer alltid att fungera.

Kolla dina färskaste favoriter – de allra flesta berömda sångare, musiker och band har börjat med konserter, gigs och småjobb.

Hur använder man Internet då? Varför skulle det göra någon skillnad om man marknadsför sig inom ett visst geografiskt område eller helt enkel ”online”  – världen över?

Av två skäl.

Folk som ”umgås” och delar saker på de sociala medierna, samt dessutom träffas i verkligheten och pratar….   Dubbel effekt!

Dessutom fokuserar Google och andra tjänster på Internet mer och mer på lokala sökningar.

Söker någon ”rock-konsert” eller ”rock-konsert örebro” ger det olika sökresultat. Det senare skulle kunna ge t.ex. ert scen-program om ni har ett rockband och spelar i Örebro med omnejd. Och är man i Örebro och söker enbart ”rock-konsert” på en smartphone som har ”Position” (t.ex. GPS) aktiverad, är det mycket troligt att ni också kommer att synas.

OBS! Kan hända…

Inget av det här är automatiskt eller gratis. Därför måste man börja jobba på det här så tidigt som möjligt, och med bra handledning så man inte förlorar en massa tid och pengar.

Handlingsplan

I den första artikeln i den här serien beskrivs de tre ”ögonen” som man måste bli synlig för.

Fånga publikens ögon genom att:

  • Ha en mobilvänlig webbplats
  • Var aktiv, intressant och kommunikativ på de sociala medierna
  • Rikta dig i första hand till folk i rätt geografisk zon

Google och andra sökmotorer att upptäcka och förstå dig genom att:

  • Ha en mobilvänlig webbplats som ”robotorna” kan läsa av tydligt
  • Koppla ihop alla dina ”ställen” på nätet  — webbplats, sociala medier, Google Maps, m.fl.
  • Visa tydligt var du finns geografiskt

Fastna i folks bakhuvud genom att:

  • Ha ett klart och tydligt ”märke” = namn, image, logga, färg, design, slogan
  • Hitta din musiks ”personlighet”
  • Håll konsekvent fram ditt ”märke” i all din marknadsföring (”branding” el. ”personal branding”)

Ditt ”märke” som musiker?

Det måste vara möjligt att skilja dig/er från mängden, både för folk och för ”robotorna” på Internet.  Och hur man ska utmärka sig måste vara något så när färdiguttänkt innan man börjar med marknadsföringen.

Är du säkert på att namn, titel och allt blir toppen bra? Behövs det en grafisk logga?

Utseende och klädsel? Du kanske tycker det är tråkigt, men det är faktiskt väldigt betydelsefullt för din personliga image, och blir en viktig del av ditt ”brand”.

Är man ensam underhållare kanske man helt enkelt använder sitt eget namn. Å andra sidan har ju många använt artistnamn, och det är inte mindre praktiskt när vi talar om marknadsföring på Internet. Google älskar det som är unikt. Och naturligtvis är det svårt att komma högt i sökresultatet vid sökningar på ens namn  –  om det finns en bunt andra mer eller mindre känt folk som heter samma sak.

Kanske ännu viktigare, och svårare: hitta din musiks ”personlighet”. Vad är din högst personliga stil? Men det handlar inte bara om att beskriva din musikstil, utan att hitta själva essensen av ditt arbete.

Det rekommenderas faktiskt att musiker/band utarbetar ett ”mission statement”, liknande en sån där ”verksamhetsidé” som de flesta företag har. Men inte för att publicera, utan för att för sig själva bättre kunna definiera sin image och framtoning.

Man kan fråga sig saker som ”Finns det något genomgående tema i min musik?”, ”Vilka värderingar har jag?”, ”Vad inspirerar mig?”, ”Hur skulle min publik beskriva mig?”, ”Vilken atmosfär har mina spelningar/shower?”

Nåja, temat ”branding” skulle förtjäna en hel artikelserie för sig, men vi stannar där. Det viktiga att försöka definiera sig själv så gott det går från början, och sedan hålla fram en enhetlig bild hela tiden, och utöver hela Internet – webbplatsen, andras bloggar, annonser, sociala medier, etc.

Vem ska ha ansvaret för allt det här jobbet?

Ständigt närvarande och aktiv på Internet

Som du förstår innebär det här en hel del arbete. Vem ska få det gjort? Du själv, någon i bandet eller någon vän/släkting?

Som du förstår innebär det här att ha en väl fungerande webbplats, som Google hittar lätt, som fungera 100% i mobiler  –  alltså en del tekniskt kunnande och intresse.

Det kan ofta vara bäst att ta hjälp utifrån, men inte utan att först ha ett bra hum av vad man egentligen behöver. Webbutvecklare och SEO-byråer är tyvärr inte alltid helt uppdaterade när det gäller vad som fungerar just nu, och vad som skulle fungera bäst för dig.

”DIY” – gör det själv? Är du verkligen beredd att lägga din tid på det här, kan det vara värt ett försök. Men en vanlig WordPress installation kan man få en väl fungerade, lätthanterlig webbplats. Det mesta kan man lära sig efterhand.

Men det är mycket mer än så. Det tekniska är egentligen inte det svåra. Du behöver vara närvarande på Internet varje dag för att kunna uppdatera blogg och sociala medier, svara på kommentarer och frågor, ta hand om mailen och kanske även en mail-lista.

Du måste vara verkligt utåtriktad. Författa inlägg och artiklar. Dela med foton och videos. Det krävs lite av en ”eldsjäl”.

Man behöver publicera det som är intressant för fans och en potentiell publik, och inte nödvändigtsvis det som man själv skulle önska publicera. Många artister har sett att genom att bli mer spontana och personliga, har man fått mer gensvar på nätet.

Bakom-scenen klipp. Vardagshändelser som inte har att göra med musiken. Situationer som fans eller andra kontakter är involverade i (och kanske i sin tur nämner på nätet). Sånt kan få stor spridning på Internet. Man får därför vara försiktig med att inte gå över gränsen för ens eget personliga privatliv.

Dessutom måste allt man skriver, alla foton och video-klipp stämma med din image och det ”märke” som du behöver pränta in hos folk.

Detta med ”branding” verkar på längre sikt, men att kommunicera med folk på nätet, knyta kontakter, och få sympatier  –  får omedelbar effekt på din marknadsföring. Dessutom gör all positiv aktivitet på de olika ”ställena” på Internet – sociala medier, blogg, sökmotorer – att ditt värde höjs i ”robotorna” på WWW. De som bestämmer vilken position du får i sökresultaten.

Community manager  – ett proffs eller ”gör-det-själv?

Ser du att det är en otrolig fördel att man själv marknadsför sig på nätet på det här sättet? Man kan alltså anlita någon annan för att få det tekniska på plats: webbplats, skapa konton rätt på de sociala medierna, göra sådant SEO-arbete som att jaga länkar till din webbplats (länkbygge), och att kolla att omnämnande av namn och kontaktinformation stämmer utöver nätet (”NAP”).

Resten av jobbet  –  som aldrig upphör  –  är mer humant och är egentligen det viktigaste. Är ni ett band, vem skulle då bli det bästa ”ansiktet” utåt? Antagligen inte den mest tekniska av er, utan den mest sociala skulle vara bäst lämpad.

Det är klart att många väljer att anlita/anställa en ”community manager” för att ordna med allt det här, men ofta kan en utomstående person inte göra det lika bra. Åtminstone inte innan denne blir riktigt engagerad i arbetet, och får full känsla för er image och förstår ert ”mission statement”.

I början kanske det inte ens är aktuellt att betala någon för att göra det här. Bestäm dig i så fall för att komma igång snarast, och upphör aldrig att lära mer om hur man bäst använder de sociala mediera, bloggar, och hur man blir effektiv och tidssparande.

En enkel lista för att få en uppfattning vad som behöver göras:

  • Välj typ de två/tre bästa sociala medierna för dig och försöka uppdatera varje dag. (Facebook, Instagram, Youtube, Soundcloud, ReverbNation? Och det finns så många andra…)
  • Hitta en strategi för att få till mycket visuellt, foton och videos, samt ljudfiler, att publicera på medierna.
  • Var noga med att svara på alla kommentarer, och tacka även för omnämnanden och ”likes”.
  • Skriv regelbundet inlägg till bloggen, och uppdatera regelbundet informationen på andra sidor på er webbplats.
  • Knyt kontakter med lokal bloggar, radio-kanaler, TV-kanaler, etc, för få igång samarbeten och bli omnämnd på andra webbplatser, i radio o TV.
  • Uppmuntra folk att skriva ”reviews”, omdömen/recensioner på på Google och andra platser.

Som du ser sammanflätas det här jobbet med den ”normala” kontakten med publik, fans, musiker och annat folk i branschen. Det är här vi kommer in på den lokala aspekten av marknadsföringen på Internet. Något som ofta förbises men som är en fantastisk ”språngbräda” för att hittas och bli mer känd på nätet.

Lokal SEO för musiker?

Det här betyder alltså att men måste vara aktiv inom en viss geografisk radie – utifrån där man bor t.ex. Google och andra aktörer på nätet måste få klart för sig var man befinner sig och var man jobbar.

Förutsatt att du börjar från noll eller nästan noll, är det bäst att bygga upp en publik i närområdet. Självklart är det lite problematiskt om du bor på en mindre ort, långt från större städer. Eller om du av någon anledning valt att arbeta på områden långt hemifrån.

Att jobba så mycket man kan nära där man bor har ändå stora fördelar. Inte bara att man kan dra nytta av lokal sökmotoroptimering, där man rent tekniskt åstadkommer att man får bättre position i sökresultaten i ens geografiska region, och för sökfrågor relaterade till den regionen.

Dessutom gör det att du kan få många fans och skapa mycket buzz på Internet bland de som bor inom den regionen. Varför skulle det vara lättare?

Helt enkelt därför att dina kontakter med folk inte begränsas till Internet, förutom att kanske se folk glo över en scen-kant. Din ”community” av fans, vänner och ”supporters”, professionella kontakter, kanske journalister, etc. Blir ansikte mot ansikte!

Kontakten med publik kan fortsätta dagarna efter ett jobb. Du kanske kan följa hur de nämner dig på nätet på de sociala medierna. (Google o Bing ”kikar” också..)

Restaurang- och klubbägare känner varandra och ses. Lokalt mediafolk kommunicerar både direkt, per telefon och via Internet.

Det är därför ”live”-jobb är så bra. Alla mänskliga kontakter. På sätt kan man även jobba med både digital marknadsföring tillsammans med traditionell, som t.ex. affischer, tidningsannonser, lokalradio m.m. (Ex. en affisch med tydlig QR-kod som lätt leder folk via mobilen till t.ex. din webbplats eller Soundcloud.)

Det här geografiska området börjar alltså med en ganska begränsad region, kanske en stad, eller stadsdel. Man använder även verktyg för lokala företag: Google My Business (med Google Maps), Yelp, Eniro, etc. Register och förmedlings-sajter för t.ex. musiker/band är förstås också viktiga.

Sen utvidgar man förstås efterhand. Har du målet att jobba över hela landet eller internationellt är det förstås inte fel, och det måste det förstås jobbas med hela tiden. Men den starka lokala Internet-närvaron med bra en position, mycket buzz o.s.v.  –  blir en stark, grundmurad ”bas”.

Är du inte övertygad om den här grejen med att inrikta dig på en begränsad lokal publik till att börja med så kommer några sök-exempel här nedan. Efter det en liten checklista för vilka tekniska saker som måste ordnas för att allt ska funka, en “verktygslåda”.

Musiker i lokala sökningar

sökning trubadur sthlm
Trubadurer, säg inte att Google-sökningar inte är något för er!

 

sökning rock band SF
Förutom att finnas med i förmedlingstjänster som “Gigsalad” har coverbandet “XSTATIC” fått en video att synas på 5:e platsen i resultatet – ett fantastiskt försprång mot konkurrenter.

 

sökning guitarist brooklyn
Gitarristen Scott Kacenga har varit duktig och positionerar både med sin egen webbplats “weddingguitaristnyc.com” på tredjeplats, samt på kartan som “Wedding Guitarist NYC”.

Verktygslåda:

  • Webbplats som fungerar korrekt i alla slags apparater
  • Användbarhet för besökare. Lätt att hitta information, som t.ex. turné-program, bilder/videos, länkar till sociala medier, kontaktinformation, blogg.
  • Snåla inte med innehåll. Det behövs mycket text. Uppdatera med jämna mellanrum. En ”statisk” webbplats blir snart ointressant både för Google och för människor.
  • Sökordsanalys för att veta vilka ord/fraser man ska jobba med för att synas på sökningar.
  • ”On-page-optimering” = för att innehållet på webbplatsen ska uppmärksammas lätt av sökmotorerna behöver man tänka på titlar (H1,H2,H3), meta-taggar (title, description) och förstås nyckelord och fraser i texten, m.m.
  • Bilder behöver ha alt- och title-attributen för att hittas av sökmotorerna. Innehållet i videos o podcasts bör beskrivas med vanlig text.
  • Arbetar du inom en lokal region, registrera på Google My Business som ett lokalt företag med serviceområde. Se till att namnet, telefonnumret och adressen (”NAP”) är exakta.
  • Se till att överensstämmande information finns med på andra lokala företagsregister förutom t.ex. register och förmedlingstjänster för musiker/band.
  • Använd ”strukturerad data” (t.ex. schema.org) för kontaktinformationen och annat som t.ex. turneprogram, konserter och videos. Gör att det visas upp bättre på sökresultaten.
  • Sidor på lämpliga sociala medier bör också innehålla samma kontaktinformation, NAP, och bör vara länkade sinsemellan och med webbplatsen.

Mer förklaringar gavs i den första artikeln i serien.

Som sagt, den tekniska biten kan det vara bra att ta hjälp med. Allt måste bli riktigt, inte minst under ytan. En riktigt färgsprakande, urläcker ”hemsida” kan vara en katastrof ur marknadsförings-synvinkel.

Dessutom är det också ett jobb som aldrig tar slut, eftersom program måste uppdateras då och då, justeringar göras, och inte minst, säkerheten hela tiden ses över.

Däremot, arbetet med att publicera material på blogg och sociala medier, att interagera med publik och kolleger, kommer kanske att ligga på dig? Du är kanske bäst lämpad för det, och det blir faktiskt ett roligt jobb, eftersom du kommer att få uppleva hur du, eller ert gäng, snabbt blir mer och mer omtalade och uppskattade.

Ställ gärna en fråga i kommentarsfältet!

Skriv en kommentar

Du kan använda följande HTML HTML:
<a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>