Digital marknadsföring för musikstudio/musikcafé m.fl.

I den första artikeln i den här (riktigt nyttiga) serien om digital marknadsföring, tittade vi på tre nödvändigheter för att förbättra din position på Internet: att de tre ”ögonen” ser dig! Nämligen…

Din önskepublik/kundkrets, Google och andra ”robotar”, samt att du etsas in i bakhuvudet hos folk.

Principerna är tillämpliga på både ”musikställen” –  d.v.s. en fast lokal, som musikstudios, musikpubar, musikcafé, klubbar, dansställen, musikskolor, m.fl. –  och på enskilda musiker, band, DJ:s o må vad det vara må, som rör sig inom en lokal area.

Positionera ditt företag på InternetDen främsta drivkraften för att du ska bli populär på nätet och synas i folks smartphone, är folks intresse och fashination för musiken. Verktyget är kunskap om dagens webb med dess teknik, samt lokal SEO (SEO = sökmotoroptimering).

Nu går vi in, utan krusiduller, på den första kategorien: du som har ett ”musikställe” som du vill att folk hittar på nätet. 

Handlingsplan för marknadsföring

Fånga kundernas ögon genom att:

  1. Ha en mobilvänlig webbplats
  2. Var aktiv, intressant och kommunikativ på de sociala medierna
  3. Rikta dig i första hand till folk i rätt geografisk zon

Google och andra sökmotorer att upptäcka och förstå dig genom att:

  1. Ha en mobilvänlig webbplats som ”robotorna” kan läsa av tydligt
  2. Koppla ihop alla dina ”ställen” på nätet  — webbplats, sociala medier, Google Maps, m.fl.
  3. Visa tydligt var du finns geografiskt

Fastna i folks bakhuvud genom att:

  1. Ha ett klart och tydligt ”märke” = namn, logga, färg, design, slogan
  2. Hitta ditt företags ”personlighet”
  3. Håll konsekvent fram ditt märke i all din marknadsföring (”branding”)

Sätt igång att förbättra din position på Internet

Titta först lite på det sistnämnda.

Ert märke finns ju redan, men är det så bra att det kan och bör fastna i bakhuvudet på folk, så att de även omedvetet kommer ihåg det? Om ni ännu har möjlighet är det värt besväret att titta lite extra på design och personlighet hos ert ”brand”.

Ex. Är det en musikstudio – hur klingar namnet om det nämns tillsammans med någon populär artist eller ett musikevenemang? Är det en restaurang med musik, vilket intryck gör det hos potentiella turister som ser/hör namnet för första gången? Hur skulle du tänka dig att en presentations-video skulle se ut och låta?

Nåja, det här är mycket psykologi, och vi går inte in på det närmare i den här artikelserien. Men att göra det här rätt, hjälper er att bli mer uppmärksammad av de två andra ”ögonen”.

Vidare, har ni en webbplats? Om inte så är ett första steg att ordna med det, som ju blir ”navet” i hela marknadsföringen. Och har ni redan en, se till att den blir bättre.

Ett system som är lätt att uppdatera, t.ex. WordPress. En design som är helt formbar, oavsett vilken storlek skärmen användaren har. Den måste vara mobilvänlig, och knappar, navigering och formulär måste fungera 100-procentigt även i mindre apparater.

Välj en domän (www.mittställe.se) som helst är identiskt med ställets namn. Välj inte det billigaste webbhotellet, åtminstone inte om det kommer att publiceras mycket bilder och annat material på webbplatsen. Risken är nämligen att sidorna laddar långsamt och inte visas innan användaren förlorar tålamodet och klickar sig tillbaka.

Skaffa konton på alla för er relevanta sociala medier. Se till att stilen överensstämmer överallt, och att det är lätt att gå från t.ex. Facebook till webbplatsen, från webbplatsen till Google Maps, etc.

Var noga med ni skapar sidor för lokala företag, om den funktionen finns (som t.ex. hos Facebook). Mer om det längre fram i artikeln.

Puuh..  Som du ser hittills så är det en del jobb att göra, och det är inte gratis – antingen spendera mycket tid, eller lite mindre tid men mer pengar.

En del saker går ju bra att ordna med professionell hjälp, men det som följer nu är faktiskt bäst att du eller någon nära förtrogen ordnar med. Lite svårt för utomstående. Vad då?

Inte bara närvarande på Internet, bli populär!

Att publicera fina inlägg på Facebook, twittra varje kvart, presentera veckans läckra erbjudanden (om ni har förtäring), skapa professionella podcasts  –  allt kanske är meningslöst…  om inte de som ser det reagerar och interagerar. Delar det med andra. Eller kommenterar, svarar.

En av er måste ta hand om den här biten. Och inte bara publicera och ”nätverka” utan i de flesta fall också visa sitt eget ansikte i profilen och representera firman (istället för att bara ha en okänd logga som profilbild).

Det är klart, man kan anlita någon utomstående, men det blir sällan så personligt. (Ett alternativ är att anställa en permanent ”community manager”.)

Välj alltså inte den blyge killen som jobbar med datorerna i administrationen. Eller den skicklige med ”insnöade” studioteknikern. Välj den som är mest utåtriktad och social, och som kan bli er ”galjons-figur”! Naturligtvis spelar utseendet och karisman en stor roll här.

Sen gäller det att dagligen jobba på med att publicera, lägga upp bilder, svara på kommentarer, kommentera på andras sidor o.s.v. Med tiden upptäcker man vadsom fungerar, vad folk delar.

Biten med de sociala medierna i marknadsföringen tar mycket tid, och arbetet fortsätter hela tiden. Det är till att prova, prova och åter prova.

Enbart då blir ert företag något folk pratar om, och tiden spenderad på Facebook, Instagram, etc. blir inte bortkastad.

Exempel på sånt som man kan publicera (lite snabb brainstorming):

Musikstudio – om de senaste projekten; hänt bakom kulisserna; nyheter inom studioutrustning/instrument; om studions egen utrustning; situationer från personalens vardag; om företagets kompanjoner; om företagets konkurrenter; relevanta nyheter från orten; tips för hemmastudion; etc. etc.

Som du ser kan det ofta bli ganska vardagligt, ja t.o.m privat. Men det är kanske just det inlägget som folk börjar dela – och ger er en väldigt effektiv publicitet.

Glöm aldrig att ha god smak. Det som publicerats en gång kanske aldrig går att sudda bort igen.

Dansställe – om kommande program; vad som hände igår; vad som hände för exakt ett år sen; kuriosa om personalen; rätter på menyn; gästernas egna bilder/videos; om specialerbjudanden/tävlingar; tips om dans; musikvideos från artister/band inom er stil; senaste skvallret från orten; vad som hände i köket…

Bara fantasin sätter gränser.

Ibland har man flera infallsvinklar som kan hjälpa en att nå ut. Som i fallet med restauranger, caféer och pubar som har musikunderhållning. Man kan då jobba på att blanda musik + förtäring till en skön upplevelse.

Att komma ihåg:

  • Bättre korta och frekventa inlägg än långa och välskrivna, mer sällan
  • Mer foton och videos än läsning
  • Dela generöst andras nyheter och verksamheter. Det går inte att publicera eget material hela tiden. Delar du andras material, kommer andra att dela vad du publicerar
  • Du som sköter detta, var uppkopplad så mycket som möjligt. Ju snabbare du svarar på en fråga eller tackar för en kommentar, ju bättre. Försök att alltid svara eller tacka.
  • Glöm inte att bevara företagets ”personlighet” och kommunicera med en personlig, vardaglig ton.

En del av idéerna ovan handlar om att ha lokal anknytning. Att börja med att positionera sig lokalt på Internet är som en språngbräda för att bli vidare känd.

Därför är det väldigt effektivt att strategiskt jobba med digital och fysisk marknadsföring integrerat. Underskatta inte värdet av trycksaker, t.ex. med QR-kod på för att underlätta att komma till relevant webbplats- eller Facebook-sida.

Och du som kommunicerar med folk (varav många från orten) via de sociala medierna, du pratar väl på samma sätt med folk på gatan?

Bra kontakt med lokalradio/TV, lokala tidningar och bloggare kan hjälpa till mycket för att sprida ordet om er.

En viktig och fortlöpande uppgift är att motivera folk att skriva recensioner/omdömen, på Google, Yelp, Eniro, och gärna också på er egna webbplats. Bra omdömen med fyra/fem stjärnor betyder mycket för folks val.

Var inte rädd för negativa omdömen och kritik. Det är ganska naturligt att ibland bara få en eller två stjärnor. Folk förväntar inte att någon ska ha fem stjärnor som medelbetyg, det kan faktiskt verka lite misstänkt.

När någon skriver något negativt kan det oftast vändas till något positivt när man snabbt svarar och reder ut ett eventuellt problem, eller rentav tar emot kritiken och gör de förbättringar som behövs.

Vi går nu vidare in i det mer tekniska, om hur man blir sedd och uppskattad av Google och andra..

Lokal SEO

Registrera ert musikställe på Google My Business, för att snabbt få in det i Google Maps. Det kommer nämligen att hjälpa er att hittas lättare på vanliga Google-sökningar. Så här:


Sökresultat för inspelningsstudio

 

Sökresultat för restaurang

 

Se till att få ner ner nålen exakt på din lokal. Fyll i all information korrekt.

Välj de mest relevanta kategorierna, och sätt den viktigaste först *.

Som nämnt tidigare angående musikpubar, restauranger, etc: man har då två härliga områden att optimera för och mixa  – musik och förtäring. Ha som mål att Google verkligen ”förstår” att ni har båda delarna, och kommer att visas på sökningar för både musik/underhållning och mat/dryck.

Det är dock oftast bäst att börja med att satsa på en nisch, och inte göra det för brett (vilket leder till högre konkurrens).

Den företagssidan som du får på Google Maps bör ha en skön samling foton, rätt öppettider och länka till din webbplats.

Gör sedan samma sak med andra liknande tjänster som Apple Maps, Yelp, Foursquare, Gula Sidorna samt relevanta företagsregister. Välj de som hittas lätt på en Google-sökning när du söker efter det som potentiella kunder söker. Extra bra är att ha ert företag på lokala företagsregister.

Se ert ”NAP” (= företagsnamn, adress och tel-nummer) son en stämpel som måste vara exakt samma utöver hela webben. Om det finns skillnader – t.ex. olika telefonnummer – kommer det att skada er positionering. (Google behöver ”känna” förtroende.)

Däremot är det bra att beskrivningen av ert företag skrivs med lite olika ord hela tiden.

Kontot på t.ex. Facebook bör vara ett för lokala företag. (Absolut inte en personlig profil.)

Fördelen med en lokal företags-sida är att du förstärker er lokala position både hos besökare och ”robotar”, att ni kan få omdömen med stjärnor från (förhoppningsvis) nöjda klienter. Och inte minst, folk som kommer till t.ex. er studio eller ert musikcafé, kan ”checka-in” där via Facebook – och ni får gratis publicitet!

Ser Google din webbplats som den är?

Vad behöver webbplatsen ha för att Google m.fl. ska hitta den och ge den en fördelaktig position?

För att göra klart att din webbplats hör till det lokala företaget du just registrerat på Google My Business o.a. bör du ha företagsnamn, adress och tel-nummer (”NAP”) tydligt utsatt, samt länkar till respektive företagssidor.

Märk upp den här informationen, ert ”NAP”, med ”strukturerad data”, så att Google utan tvekan fattar att det här är er adress. (Mer om ”strukturerade data” längre fram..)

Ännu viktigare är att du analyserar vilka sökord/sökfraser som postentiella kunder söker på, bygg upp innehåll på webbplatsens sidor runt dessa ord/fraser. Lägg tillräckligt med tid och resurser på sökordsanalys – det lönar sig i längden.

Gör ”onpage-optimering”, d.v.s. optimera sidorna på webbplatsen för olika sökord genom att anpassa meta-taggar (title och description) och rubrik-taggar.

Och glöm inte det här: än så länge kan ”robotorna” inte veta vad som syns på en bild eller vad en video handlar om. Hur mycket attraktivt material du än publicerar på t.ex. er blogg  –  det kommer inte att hittas i sökningar. Lösning?

Alla foton publicerade på webbplatsen bör ha alt- och title-attribut, och videos bör ha innehållet transkriberat eller beskrivet med vanlig text. Lite extra jobb, men verkligen värt besväret.

Använder du Youtube för att publicera videos, utnyttja till max titeln och beskrivningen.

Samma sak gäller förstås ljudfiler. Vi talar om musikbranschen, och det är förstås utmärkt att publicera audio-filer. Men utan medföljande beskrivning och kommentarer i ren text, kommer Google inte att imponeras.

För övrigt, hur viktigt foto/video/audio än må vara behöver er webbplats ha vanliga artiklar. Texten bör vara unik  – kopiera inte från andra webbplatser! Därför är det att bra att ha en blogg på webbplatsen, inom samma domän, med löpande innehåll.

På senare år kommer mer och mer detaljer fram när man får fram sökresultat, s.k. ”rich snippets”.

Det kan vara ett aktuellt erbjudande, meny, konsert-program, adress, information om ett event. Speciellt för musikställen med program (event) och servering (meny), är det väldigt effektivt att få Google att visa den här informationen.

Men det går nog inte automatiskt, utan du bör se till att den informationen på webbplatsen är uppmärkt med ”strukturerad data”, t.ex. från schema.org.

Om ni t.ex. ska ha ett event och skriver om det på webbplatsen, så bör den informationen även ha speciell kod så att Google upptäcker ert event, och kanske lägger till det som en ”rich snippet” i sökresultaten.

Vidare, ha som mål att med tiden få många ”in-länkar”, d.v.s. att andra webbplatser har länkar till din. Det betyder jättemycket för hur bra position du får vid sökningar. Och ju högre position webbplatserna som länkar till dig har, desto bättre. Försök få länkar från lokala webbplatser också.

Sist men inte minst, att ha många omdömen/recensioner gör också att er position förbättras. Tänk redan från början ut en strategi för att få folk att skriva en.

Sammanfattning av marknadsförings-strategi

Lite repetition.

Attrahera folk genom att:

  • Ordna en bra webbplats som fungerar 100-procentigt i mobiler, surfplattor och iPads.
  • Ha aktiva konton på alla relevanta sociala nätverk. Publicera material dagligen, och kom underfund med vilket slags material folk delar med andra. Locka folk att kommentera och publicera egna foton och videos
  • Jobba främst med video, foto och (förstås) ljud.
  • Inrikta dina inlägg, artiklar, videos, etc, på den geografiska zon du finns i, samt på platser där en potentiell kundkrets bor (t.ex potentiella turister)
  • Arbeta medvetet för att få många och positiva omdömen/recensioner
  • Jobba samtidigt med ”vanlig” marknadsföring, som lokalradio, affisher, annonser
  • Samarbeta med andra företag på orten, ”ge och ta” digital marknadsföring. Väck intresse hos lokala skribenter

Positionera dig även hos Google genom att:

  • Ha klart vilka sökord/fraser du vill förknippas med. Fyll webbplatsen med innehåll runt sökorden.
  • Gör löpande sökmotoroptimering på sidorna, som t.ex. meta-taggar, rubrik-taggar (h1,h2..) m.m.
  • Videos ska ha innehållet beskrivet som vanlig text, eller transkriberat. Bilder ska ha titel- och alt-attributen anpassade. Använd också ”strukturad data”.
  • Registrera företaget på Google My Business med exakt namn, adress och tel.num. (”NAP”).  Registrera den med samma uppgifter på Yelp, Gula Sidorna och alla relevanta företagsregister, även mindre lokala.
  • Vara jättenoga med att ditt ”NAP” är detsamma överallt på webben.

Nästa artikel kommer att beskriva en plan för digital marknadsföring för dig som är musiker, har ett band eller är DJ.

Läs Del 1 här…

* Kategorierna på Google My Business kan verka begränsade, men välj dem som passar er bäst. T.ex. ”musikstudio” finns inte f.n. men det gör ”inspelningsstudio”. Finns inget bra svensk alternativ, prova att söka engelska, där hittar man t.ex. ”dance club”, ”rock music club”, ”salsa bar”.

2 comments

  1. Pingback: Smart digital marknadsföring för att nå ut med din musik
  2. Pingback: Digital marknadsföring för musiker, DJ, band, orkestrar

Skriv en kommentar

Du kan använda följande HTML HTML:
<a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>