Smart digital marknadsföring för att nå ut med din musik

Nu ska det handla lite om digital marknadsföring, lokal sökmotoroptimering och användning av sociala nätverk – för att nå ut med din musik!

Det må vara en musikstudio som du vill göra till levebröd. Eller kanske du försöker driva en musik-klubb, musikpub eller varför inte en musikskola.

O andra sidan, om du har ett band eller är frilansande musiker, musikproducent eller DJ – hur använder du då bäst Internet för att marknadsföra dig? För det måste man ju faktiskt göra. 

Hur gör man för att dyka upp i gemene mans mobiltelefon på ett inbjudande sätt? Det är ju där i mobilerna det mesta händer nu  –  och ännu mer framöver.

Anledningen till att jag nu kommer att gå lite i ytterkanterna av temat för Musikstudiofeber.se, är att jag flera år jobbat med att hjälpa lokala företag att synas på Internet. Med andra ord, det har blivit en hel del av webbdesign, sociala nätverk och SEO, d.v.s. sökmotoroptimering eller sökoptimering.

Du ska få reda på en del som jag lärt mig genom erfarenhet, och som du kan ha nytta av när du kämpar för att bli uppmärksammad för det du älskar att göra.

Det blir först en sammanfattning av tre saker som din digitala marknadsföring måste ha för att inte vara bortkastad. Sen följer ett par artiklar som exemplifierar det hela: å ena sidan när man har en fysisk lokal, som t.ex. en musikstudio (el. musikrestaurang, musikskola, skivaffär, etc.) – alltså med en fast plats. Å andra sidan när man arbetar över ett större område, som i fallet med ett band (el. trubadur, pianist, DJ, musikproducent, etc).

Allt har dock två gemensamma nämnare:

Allt är musik – vilket som inget annat i världen förenar och berör, både de som lyssnar och de som skapar. Håller man på med musik i vilken som helst form, finns alltså ett ypperligt tillfälle att samla människor ( = en potentiell publik/kundkrets)

För det andra: alla dessa kan dra nytta av lokal SEOlokal sökmotoroptimering. Att tänka geografiskt när man bygger upp en internet-närvaro. Förklarar mer senare..

Nu kanske du tänker: ”Bli känd här hemma? Jag vill faktiskt nå ut nationellt/internationellt med mitt band/musikproduktioner/etc. Jag tror att man kan det med hjälp av Internet.”

Det är sant att det kan man – men det är otroligt, otroligt svårt. Det är så många andra som tänker som du, och som gör bra musik.

Forskar du lite i kändisarnas karriärer, skulle du se att de flesta har börjat i mycket liten skala i en viss stad, el. t.o.m. stadsdel. För att sedan nå ut mer o mer. Det kan du också göra!

Håll i dig, nu ska vi titta på vad man behöver. (Och det går inte utan att investera tid o pengar, sorry.)

Tre ”ögon” i digital marknadsföring

Bli synlig på InternetHa som utgångspunkt att du måste synas på tre sätt – som att iakttas av tre olika ögon, som ”ser” på olika sätt. Du måste se till att du syns av alla tre för att verkligen ha framgång med din marknadsföring. Många har börjat bra och börjat synas med ett av ”ögonen”, men inte av de andra – och misslyckats.

Det första ”ögat” – din önskepublik

Uppenbart: du vill att de som potentiellt gillar det du gör kan se dig. ”Publikögat”.

Det här är det som tar mest tid av den digitala marknadsföringen (tar aldrig slut), men som också är det roligast.

Du behöver finnas på nätet just där dessa människor kan hitta dig. Du behöver även kunna erbjuda dem något  – gratis – som de har nytta av eller tycker är underhållande. Du måste ge dem din uppmärksamhet och interagera med dem.

Det här kanske inte låter så svårt, och det är det egentligen inte. Men det kan lätt bli fel. Exempel: Ni har ett nytt rockband, och ser till att ordna en superproffsig webbplats + finns på alla sociala nätverk med eleganta gruppfoton och den första släppta singeln färdig att avlyssnas. Sen sitta och vänta..

Problemet är bara att ingen frågar efter er eller är intresserad av ännu ett okänt band. Era ansträngningar har varit bortkastad tid.

Därför – utnyttja kraften i en lokal publik som också rör sig på nätet, och som kan bli en ”språngbräda” för att nå ut bredare. Och den publiken kan börja med några få vänner och släktingar.

Några förslag, som är tillämpliga vare sig man söker publik eller kunder:

  • Låt inlägg på sociala nätverk/blogg ha lokal anknytning
  • Låt fans/kunder kommentera, ladda upp filmer etc.
  • Kommunicera med folk genom att kommentera och svara
  • Var öppen, visa vad som händer bakom kulisserna, ha humor, etc.
  • Använd offline-metoder, som affischer, annonser i tidningar, vara med i lokalradio
  • Ta del i, eller sponsra lokala event
  • Om du/ni uppträder, se till att planera era spelningar smart över ett geografiskt begränsat område i början
  • ”Samarbeta” med andra inom branschen som också vill öka sin synlighet på webben: ex. band – musikpub, DJ – bloggare, producent – musikstudio   = Boost!!
  • Fokusera på video, om inte t.o.m. livevideo

Alltså: satsa inte bara på att bli ”synlig” av publikögat, utan ännu mer på att verkligen erbjuda ett attraktivt innehåll, som gör det möjligt att kommunicera och ”interagera” med folk. Så därför måste man prova, testa och åter prova. Se vad som skapar ”buzz”.

Sociala nätverk och musik
”Surrar” folk om din musik på de sociala nätverken?

Förutom en egen webbplats, är som du förstår av förslagen här ovan, är social nätverk oerhört viktiga. De brukar vara det mest effektiva för att göra nykomlingar uppmärksammade (och det kan gå riktigt snabbt ibland). Men det kräver tid. Någon måste sköta det på ett konsekvent och smart sätt. Dessutom, man bör uppdatera och publicera hela tiden – helst 19 timmar per dygn! (Förutsatt att du ska sova 5 timmar ;)

Allt måste vara anpassat för funka 100% i smartphones och surfplattor.

Och, förlåt, en sak till: Sälj inte!  (Kan man börja göra när folk börjar fråga spontant.)

Men även om man gör det allt här perfekt, blir det väldigt segt om man förbiser…

Det andra ”ögat” – Google och andra ”robotar”

Du kanske har något verkligt bra att erbjuda, och har din potentiella publik/kundkrets där ute. Men det som vi människor ser, ser inte Google på samma sätt. Google är utan jämförelse den största sökmotorn och du måste se till att den förstår vad du gör, samt var, hur och när. Då kan folk hitta dig.

Vi talar om ”robotar” för enkelhetens skull (även om det kanske inte är den helt rätta termen). Otroligt smarta, men med sina begränsningar.

Sökmotorer som Google och Bing kan inte förstå vad som syns på en bild, hörs och syns i ett video-clip eller en ljudfil (inte än i alla fall). Du måste ange det, genom att skriva text!

Om man t.ex. skriver du ett blogg-inlägg eller twittrar om aktuella gigs, eller helgens meny, hittar sökmotorerna det lätt för det mesta. Men publicerar du ett foto av en affisch med programmet – nope!

Har en musikproducent, ett reggae-band, en trubadur eller en klubbägare en webbplats, är den antaglien full av video-clips och foton, men har desto mindre text.

”Vem har tid att skriva, och vem läser?” Sant. Men Google är en robot, och måste kunna läsa det för att vara din vän.

Lokal SEO gör att folk hittar din musikVidare, för att dra nytta av en lokal publik, är det viktigt att optimera din lokala internet-närvaro så mycket det går. Man följer då samma principer som vanliga lokala företag. Registrera dig på Google Maps, Yelp, register över restauranger/barer, musiker-förmedlingar – vad som nu är aktuellt beroende på vad du gör, och om folk kommer till dig eller du vill nå ut till dem.

Det är det här lokal SEO handlar om. Inte så svårt, men ganska tidskrävande. Jätteviktigt om du vill att folk ska hitta dig och din musik där du är. Mer om det i följande artiklar, med praktiska exempel.

För att nå och attrahera din önskepublik är det över huvudtaget nödvändigt att optimera för rätt ”sökord”, ord som just detta folk använder vid sina sökningar.

Här en del förslag, eller rättare sagt, riktlinjer. Och håll i dig, det blir ganska tekniskt, men någon måste ändå lära sig att göra de här sakerna (om du inte anlitar någon):

  • Analysera vilka sökord du vill förknippas med på nätet, och använd dessa för att optimera innehållet på din webbplats och på andra ställen
  • Var noga med vad som står i meta-taggarna ”title” och ”description” för varje sida
  • Använd alt- och title-attributen för att beskriva vad som syns på bilder; beskriv innehållet i videos och podcasts med vanlig text.
  • Se till att vara korrekt registrerad på Google My Business (med kartan), och lägg ut överensstämmande information på olika register, som Yelp, Eniro, förmedlingar etc.
  • Ha samma lokala information på webbplatsen och använd ”strukturerad data” (t.ex. schema.org)
  • Använd ”strukturerad data” när du publicerar t.ex. öppet-tider/turné-program
  • Arbeta aktivt för att få omdömen/recensioner på Google, Yelp o.s.v.  = stjärnor!
  • Använd annonser ”pay-per-click”, t.ex. Google Adwords med lokal inriktning

Lugn, i senare artiklar kommer exempel på hur det här fungerar i olika situationer.

Och du sparar dig mycket tid och ”huvudvärk”, om redan från början tänker på…

Det tredje ”ögat” – bakhuvudet

Bakhuvudet? Det kan vi kalla allt som hör ihop med det psykologiska och undermedvetna när man tar in information.

På nätet syns du/ni som ett namn, antagligen också med en logotyp, någon viss färg, och kanske ett motto/slogan.

Det handlar om ”branding”, att bygga upp ett märke. För ett märke har man ju, vare sig man har en catering-firma eller ett dansband.

Det rör sig inte bara om en etikett – ditt märke får med tiden en ”personlighet”, som fäster sig i folks undermedvetna.

Du behöver ge ett rätt och enhetligt intryck både på webben och utanför. Din ”image” som präntas in i bakhuvudet, först hos lokalbefolkningen, som ser dig i verkligheten och som även rör sig på nätet.

Omvänt, om t.ex. ett band ibland spelar under det namnet, men vid andra tillfällen under det namnet, för att ibland bara omtalas med musikernas namn – då blir varken folk eller ”robotorna” kloka på vad det här egentligen är.

Att tänka på, om ni inte redan har namn, logga och allt klart:

  • Hitta redan från början rätt namn, rätt design, rätt stämning och attityd
  • Se till att det inte redan finns ett flertal t.ex. rockband/musikstudios med samma namn (oavsett var i världen)
  • Om möjligt, undvik namn som också betyder något annat som folk brukar söka efter ( ABBA och Abba, KISS och kiss…?)
  • Välj ett namn som har en ledig domän för din webbplats (ex. www.märke.se)
  • Var super-konsekvent med hur du presenteras på alla platser på Internet

Det bör aldrig finnas något tvivel över vem och vad du/ni är. Ska sitta i bakhuvudet.

Det här gör stor skillnad. Det gör det också lättare att tekniskt sätt designa den digitala marknadsföringen med webbplats, Facebook-sida, o.s.v., liksom din marknadsföring offline.

Det får räcka, i den här ganska långa men kompletta genomgången. Återkommer snart.

Har du några funderingar om detta? Skriv en rad här under. Eller om du redan har lyckats med att nå ut via Internet, berätta gärna!

Del 2 här…

One comment

  1. Pingback: Didgital arknadsföring och lokal SEO för musikstudio/musikcafe

Skriv en kommentar

Du kan använda följande HTML HTML:
<a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>