Proffessionellt Tips för Inspelning/Mixning av Sång

 

Du må gilla Take6 eller inte – men visst har deras acapella-sång en fantastiskt sound? Det rörs sig förstås om extremt skickliga sångare, men inspelning och mixning av sången har jättestor betydelse för slutresultatet.

Skulle du vilja ha några små praktiska tips av en mäster-ljudtekniker?

Tony Huerta har mycket erfarenhet som Take6’s ”production manager” och tekniker. Fr.o.m. år 2006 har han skött om deras live-konsterter. Han grundade studion Sonic Audio, som har spelat in mängder av acapella-grupper, även vår förnäma The Real Group. På studions blogg, , delar han med sig av några av sina metoder.

Spela in och mixa vokal-stämmor gör man ju inte bara inom acapella-musiken, utan i praktiskt taget alla stilar, t.ex. med sångstämmor/bakgrundskör.

Ett axplock…

Equalizer viktigaste effekten för vokal-spår

“Specific EQ is everything in an a cappella mix.”, säger Tony Huerta. Intressant koncept!

Den mänskliga rösten saknar ju inte klangfärg och värme. Därför måste man jobba mer med klarheten, och försöka få fram karaktären i varje röst.

Det gör man med en equalizer, men det börjar redan när man förbereder inspelningen. Hur då?

Genom att välja den mest passande mikrofonen, som får fram rätt övertoner. Varje mikrofon-modell är unik.

Mixa vokalgruppen så att klangen blir mer klar och distinkt, än varm och fyllig.

Exempel: För att spela in stämmor, eller ”backing vocals”, är han inte mindre noga med mikrofon än om det vore lead-stämman. Han väljer förstås den bästa kondensator-mikrofon som han har tillgång till. I mixen brukar han minska på frekvenserna mellan 160 och 400 Hz. Varför det?

Tony tycker att många vocal-mixar blir alltför varma, ja, ”muddiga”.

Prova alltså att försöka kontrollera fylligheten i stämmorna, som kan bli överdriven, och försök istället framhäva klarheten.

Därför brukar kan man också öka lite på frekvenserna mellan 2 och 4.5 KHz, samt mellan 10 och 12 KHz.

Hur ger man bas-stämman mycket bas?

Förutom att valet av mikrofon förstås är jätteviktigt, kan en enkel detalj göra mycket skillnad: Spela in bas-vokalen så nära mikrofonen det går, för att ge mycket ”naturlig” bas (i stället för att enbart boosta basen med effekter efteråt). Utan högpass-filter, och med två pop-filter för att undvika ”blåsljud”.

I artikeln beskriver han förstås hur han sedan jobbar med EQ för basen att framträda på bästa sätt.

Prova tipsen nästa gång du mixar sångstämmor, det må vara en bakgrundskör, acapella eller något annat.

Läs hela artikeln av Tony Huerta…

Där får du också lite specialtips:

1. Beskrivning av hur man spelar in de vokala ljuden till en ”beatbox”.

2. Tips om hur man får lead-sångaren att komma i ”rätt gängor”, och få till en superb tagning.

…och en ganska grundlig genomgång hur man sköter mixen vid en live-konsert – inte det lättaste!

One comment

Skriv en kommentar

Du kan använda följande HTML HTML:
<a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>