Välj ett ljudkort skräddarsytt för din hemmastudio

 

Ok, nu skapar du faktiskt musik, och är säker på att du skulle vilja utveckla din musikproduktion. Få till en riktig musikdator. Vill du spela in, men har kräsna öron? Eller skapa beat-baserad musik, men du vill kunna få till en helt superb mix?

I båda fallen behöver du kanske investera ett bättre ljudkort. Använder du det inbyggda ljudkortet i datorn, som till synes fungerar utan problem? Vad skulle skillnaden bli om du pluggade in ett finare, externt ljudkort i usb- eller firewire-ingången i datorn?

Innan vi går vidare: till en hemmastudio behöver man förstås mer än ett bra ljudkort. Ljudkällan, t.ex. mikrofonen eller gitarren är väl viktigast av allt. Rummet man är i är också jätteviktigt. Spelar man in, får man med mycket av rummet också i inspelningen, alltså det som väggar och annat reflekterar. (Hade du tänkt spela in din lampa, skrivaren och klassfotot på väggen? Säkert inte…) Många löser det genom att ljudisolera lite.

De moderna ljudkorten håller bra kvalité. De flesta som finns av kända märken som Presonus, Roland, Tascam, M-Audio, Apogee, etc, är inte dåliga. Och de större och mer avancerade ljudkorten har ju det mesta (typ rack).

Men du har kanske en laptop vill plugga in ett litet smidigt ljudkort. Eller du kanske använder en iPad eller iPhone, och det har kommit många nya lösningar för att göra dem till kompletta inspelningsstudios.

Söker du ett lite mindre ljudkort, till formatet, måste det ju bli lite mer begränsat. De kan ju inte ha allt (än vill säga), och då gäller det att välja rätt.

Exempel 1: Du spelar inte in.

Alternativt att du spelar in i en annan musikstudio men mixar i din hemmastudio. Du skapar alltså musik ”inne i datorn”, så att säga. Det kan vara loopar i många lager behandlade i ett fullfjädrat program som t.ex. Reason, Acid eller Ableton.

Har din musikdator tillräckligt med kraft för att processa – och spela upp – alla dina spår med effekter som delay, reverb och kompressorer? Man skulle då kunna resonera som så att det räcker med det inbyggda ljudkortet. Det flyter ju på bra, och du ska inte spela in någonting.

Den stora frågan blir då: ger ljudet som kommer ut ur datorn rättvisa åt din musik? Ljudkortet, hårdvaran, påverkar alltså inte materialet som du skapar med hjälp av mjukvaran, men däremot hur du hör det. Och det är ju jätteviktigt när man gör mixar som ska låta toppen och förhoppningsvis avlyssnas av andra i olika ljudapparater och högtalare.

Förutom ljudkortet har förstås då högtalarna och även här också rummet stor betydelse. Är det en budgetstudio är det alltså frågan om det bästa är att först satsa på riktigt bra monitorer, eller hörlurar om du måste mixa med sådana. Det inbyggda ljudkortet räcker kanske.

När budgeten växer kan du du ju satsa på ett bättre ljudkort med bättre D/A-omvandlare (som tolkar de Digitala ettorna och nollorna till Analogt ljud) Kanske en inbyggd hörlurs-förstärkare, och flera utgångar för att kunna prova surround-ljud som 5.1 och 7.1 . Och, just det, ett 24/96-ljudkort. Mer om det senare.

Exempel 2: Inspelning med professionell ljudkvalité

Du vill spela in och få riktigt kristallklart men varmt och skönt ljud. Nu kommer ju det ljud som går in i datorn i fokus – och det går via ljudkortet. Nu räcker i de flesta fall inte det bästa inbyggda ljudkortet. Men o andra sidan har din mikrofon, det akustiska rummet lika stor betydelse. Är din mikrofon kass, gör ett bättre ljudkort bara att det låter ännu sämre.

Hur många ska spelas in på en gång? Eller mika upp ett trumset? I så fall måste ditt ljudkort ha tillräckligt många ingångar.

En professionell inspelning brukar dock göras i 24 bitar. ”24/96” – ”24” står för bithastigheten, upplösningen (”resolution”). Det påverkar dynamiken och också hur ljudmaterialet svarar på de effekter du använder efteråt. Inbyggda ljudkort har ofta bara 16 bitar.

Samplingsfrekvensen (”sample rate”) brukar vara 96 000 kHz (”96”) eller t.o.m 192 000 kHz. Ditt inbyggda ljudkort har antagligen bara 44 100 kHz. Det handlar om hur många gånger per sekund avsnitt av det inspelade ljudet tas upp och omvandlas till ettor och nollor (datorns ”språk”).

16 bitar och 44 100 kHz är vanlig cd-kvalité och alltså inte alls dåligt. Men när man spelar in blir det en annan femma, speciellt då med rika akustiska ljud som den mänskliga rösten. När man avslutar mixandet med att ”mastra” omvandlar man ljudet till 16 bitar och 44 100 kHz.

En annat problem med ett ordinärt ljudkort är ”latencyn”. Spelar du in kan det bli en fördröjning som är svår att handskas med, och det behövs ett ljudkort som har s.k. ASIO-driver eller liknande, som är anpassade för musikproduktion. Det gör också att datorn kan klara av att spela upp en massa spår samtidigt t.o.m. när du spelar in i hög kvalité. Detta var ännu viktigare förr då datorerna vara svagare.

Midi? Vill du använda ett midiklaviatur eller en annan midi-kontroll? Nuförtiden används mest usb för att koppla in dem, och ditt ljudkort kanske inte behöver ha midi in/ut.

Sedan finns det förstås olika typ av ljudkort. PCI, som monteras in i din stationära dator. PCMCIA eller Cardbus pluggas in din laptop om du har en sådan ingång.

De sista åren har de externa ljudkorten blivit mer och mer populära. Det går ju då bra att ta med sig och använda i olika datorer. USB eller Firewire. Firewire brukar rekommenderas om man har väldigt höga krav på prestanda, t.ex. om man kör jättemånga spår samtidigt och spelar in i sitt DAW.

Det kan också vara bra att ”googla” lite för att se om andra har haft några kompatibilitets-problem mellan ett visst ljudkort och en viss dator. Bäst att undvika i så fall.

Ofta får man med musik-mjukvara på köpet, som Cubase, Pro Tools eller Cakewalk. Akta dig bara för att låta det styra ditt val för mycket.  En massa program som du inte behöver kan lätt ta upp en massa tid.

Här är några exempel på populära ljudkort i det mindre formatet:

Apogee’s One verkar både läcker och bra. Men bara för Mac…

Presonus Audiobox är populär och inte dyr.

Ska du bara spela in med en bra mikrofon, kanske Apogee’s MiC räcker. Den går också bra i iPad och iPhone. USB-mikrofoner är förresten ett intressant kapitel i sig.

Behöver du bra musik-software kan ju t.ex. Avid’s Mbox Mini vara något, med Pro Tools som följer med.

Focusrite VRM Box är för dig som bara behöver bra ljud ut, och inte många kanaler. Mixande DJs t.ex.

Det finns många lösningar för gitarrister, som t.ex. Guitar Rig Kontrol från Native Instruments.

Skriv en kommentar

Du kan använda följande HTML HTML:
<a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>